logo

Fotowedstrijd

Home

Fotowedstrijd

Toon ons jullie project met 5 prachtige foto’s en maak kans op 500, 1000 of 1500 euro. Dat is de samenvatting van deze gloednieuwe fotowedstrijd voor 4de Pijlerorganisaties.

Laat een lokale fotograaf foto’s nemen die de doelgroep van jullie project toont. Maak een mooi portret van de personen wiens leven jullie beïnvloeden. Bijvoorbeeld in of rond jullie project, maar het mag evengoed een dag uit het leven van 1 persoon zijn.

  • Wie?    
    Zet een lokale fotograaf aan het werk. Zo help je een jonge creatieveling ter plaatse en
    je krijgt, tegen een klein budget, enkele goede foto’s van jullie project. Dat kan natuurlijk ook iemand van het project zelf zijn, maar let op de kwaliteitscriteria verder op deze pagina. 
  • Hoe?
    Een degelijke smartphone is voldoende. Ongetwijfeld zijn er mensen ter plaatse die over een smartphone of een camera beschikken. Leg de opdracht in hun handen en laat ze de foto’s digitaal doorsturen (in voldoende kwaliteit). Dat komt ook goed uit, nu je door de corona-situatie zelf niet op reis kan vertrekken.
     
  • Wat?
    Maximaal 5 foto’s, die niet zozeer ‘onze
     kijk, maar vooral een lokale kijk op het project in beeld berengen. Het sleutelwoord is mensen, we willen de mensen in jullie project zien. Vraag altijd toelating aan de personen op de foto om de foto’s in België te mogen gebruiken. De foto’s moeten ook van voldoende kwaliteit zijn, technisch en inhoudelijk. Meer daarover verder op deze pagina. 
  • Waarom?
    Zodat jij goede foto’s hebt van jullie project, die je de volgende jaren kan gebruiken. Maar ook omdat de 3 winnaars van deze wedstrijd tot 1500 euro kunnen krijgen dat je kan gebruiken in jullie project. 

 

Hoe ziet een goede foto eruit?   

Een boeiende foto focust meestal op ‘personen’ en straalt een positieve boodschap uit. Plaats bijvoorbeeld één persoon centraal in je verhaal doorheen de 5 foto’s. Toon mensen in hun waardigheid en laat zien waar ze trots op zijn. 

Vraag aan jouw partnerorganisatie en de persoon op de foto hoe zij in beeld willen worden gebracht. Respecteer altijd de waardigheid van die persoon. Zorg op die manier voor de lokale kijk op het leven en vermijd dat de foto’s genomen worden met een Westerse bril. 
Belangrijk: Vraag aan alle personen op de foto toestemming dat deze foto gebruikt mag worden door jouw 4de Pijlerorganisatie en in onze wedstrijd. 

Een goede foto moet ook voldoende scherp en goed belicht zijn. En het onderwerp goed gekaderd. Een smartphone is voldoende, maar de resolutie van de foto moet voldoende groot zijn. Dit hangt een beetje af van foto tot foto, maar 300kb en 1000×1000 pixels is echt een minimum. 

> Download hier een samenvatting in het Engels of het Frans die je kan doorsturen naar jouw partnerorganisatie.

 Let us Change Ethiopië

 

Hoe kan ik deelnemen? 

Stuur ten laatste op 11 april 2021 maximum 5 foto’s naar jonas.raeymaekers@11.be (je gebruikt hiervoor best WeTransfer). Stuur daarbij ook een beetje uitleg over wat wij zien op de foto’s: 

  • Naam van de fotograaf (of fotografen per foto),
  • Naam van jouw 4de Pijlerorganisatie,  
  • Naam van jullie partnerorganisatie,  
  • In welke regio ben je actief en wat doen jullie,
  • Wie is de doelgroep,
  • Wat zien we op de foto’s,
  • Heb je van iedereen toestemming om de foto te gebruiken in verschillende communicatiekanalen in België? Deze foto kan gebruikt worden door jullie organisatie, maar zal ook getoond worden in deze wedstrijd en als 4de Pijlersteunpunt willen we de foto ook kunnen gebruiken in onze communicatie. 
  • Deze tekst mag maximum(!) 1 A4 zijn. 

In de week van 12 april kiest een professionele jury van fotografen en communicatiemedewerkers de 10 beste foto’s.
Van 19 april tot en met 2 mei mag iedereen stemmen op zijn/haar favoriete foto uit die selectie van 10. Je kan stemmen op de website van het 4de Pijlersteunpunt. 

De 3 foto’s met de meeste stemmen krijgen respectievelijk een geldprijs van 500, 1000 of 1500 euro. We reiken deze prijs uit op het startmoment van de Week van de 4de Pijler op zaterdag 8 mei 2021. 

Tip: Investeer met deze extra middelen 1x in goede foto’s/video’s die je de volgende jaren kan gebruiken. Laat een lokale fotograaf jouw project in beeld brengen en gebruik deze kwalitatieve foto’s de volgende jaren in jouw communicatie of in de communicatie van jouw donoren. 

Nog vragen? Stuur ze door naar jonas.raeymaekers@11.be.

 

Waarom deze wedstrijd? 

Foto’s, en bij uitbreiding video’s, zijn niet meer weg te denken uit hedendaagse communicatie. Niet alleen op sociale media (Instagram bestaat niet zonder foto’s), maar ook websites en nieuwsbrieven spreken veel meer lezers aan als er mooie aantrekkelijke foto’s op staan. 

Dat is wat je wil als 4de Pijlerorganisatie: zo veel mogelijk lezers. We willen allemaal ons verhaal zo breed mogelijk vertellen. Om te tonen wat we doen, om te sensibiliseren over internationale solidariteit, maar ook om fondsen te werven. 

Bij het 4de Pijlersteunpunt krijgen we niet altijd goede foto’s om te gebruiken in onze communicatie. Soms is de foto niet scherp en meestal vanuit een zeer Westerse kijk op de wereld. We horen diezelfde feedback ook van bijvoorbeeld gemeenten en provincies, zeker als het gaat over drukwerk (een gemeentelijk infoblad bijvoorbeeld). Dan moet de foto zowel technisch als inhoudelijk van hoge kwaliteit zijn. Daarom willen we met deze wedstrijd (1) tonen wat voor ons sterke foto’s zijn en (2) foto’s verzamelen om de volgende jaren in onze communicatie te gebruiken. Vooral dat eerste is voor jullie interessant.  

Tip: Maak op voorhand goede afspraken met personen die foto’s nemen voor jullie organisatie. Het is typisch voor onze organisaties dat we niet elke dag een lading foto’s nemen of krijgen. Dus zorg dat die zeldzame foto’s van goede kwaliteit zijn. 

Stel je voor dat er binnenkort weer reizen mogelijk zijn, er vertrekt een delegatie naar jouw partnerorganisatie. Super, een ideale kans om foto’s te verzamelen voor het volgende jaar. De delegatie komt terug en eigenlijk hebben ze maar een handvol kwalitatieve foto’s bij. Dat is jammer. Daarom kan je de deelnemers (of iemand specifiek aanduiden als fotograaf) beter op voorhand goed informeren over welke foto’s jij verwacht. Welke foto’s heb jij nodig om jouw communicatie kracht bij te zetten? 

  • Van welke doelgroep? 
  • Van welk project? 
  • Wil je gezichten zien of vooral ruggen van vergaderende mensen? 
  • Wil je actie zien of wil je een groepsfoto? 
  • Wil je portretfoto’s van sterke mensen of wil je foto’s waar veel mensen op staan? 
  • Wil je positiviteit en enthousiasme of wil je de armoede tonen? 
  • Wil je alleen maar vrouwen en kinderen of wil je de diversiteit van jouw organisatie tonen? 
  • Wil je scherpe foto’s van hoge kwaliteit en goede belichting of een bewogen foto met een te lage resolutie om op jouw website te zetten? 

Al deze opties zijn waardevol, maar hebben een ander doel. Dus denk op voorhand na over wat jij nodig hebt, en spreek dat af met de fotograaf in kwestie.
Denk eraan: vraag steeds toestemming om de foto te mogen nemen en te mogen gebruiken.

Kimberley Vanderheyden – Volunteers Programs Forever

Criteria voor de jury: 

De foto’s mogen genomen zijn met een smartphone of professioneel toestel, zolang ze maar kwalitatief genoeg zijn volgens onderstaande criteria. 

Technisch 

  • De persoon op de foto moet voldoende scherp zijn.  
  • De foto’s moeten voldoende groot zijn. Dit hangt een beetje van foto tot foto af, maar 300kb en 1000×1000 pixels is echt een minimum. 
  • Een goede belichting. Geen overbelichte foto’s, geen te donkere foto’s. 
  • Het onderwerp is goed gekaderd in de foto.
     

Beeldvorming 

  • We focussen ons in deze wedstrijd op personen. We willen de doelgroep van jullie partnerorganisatie zien. 
  • Zet de persoon of personen prominent in beeld.  
  • Zorg voor een positieve uitstraling van de foto.  
  • We zien graag mensen die gelukkig of trots zijn, we zien graag de kracht van jullie partnerorganisatie. 
  • Zorg voor diversiteit in de foto’s. Zowel naar leeftijd, gender als achtergrond. 
  • De foto moet dynamiek en enthousiasme uitstralen, geen stijve groepsfoto. 
  • De foto mag genomen zijn in het project, maar evengoed buiten jullie project. Zolang de doelgroep maar in beeld wordt gebracht. 
  • De foto wordt genomen zoals de personen op de foto zelf willen. 
     

Voorwaarden:  

  • Om deel te nemen moet jouw 4de Pijlerorganisatie geregistreerd zijn op www.4depijler.be.
  • Alle foto’s die jullie opsturen voor de wedstrijd mag het 4de Pijlersteunpunt gebruiken in hun communicatie. Telkens met de vermelding van jullie 4de Pijlerorganisatie uiteraard. 
  • De foto’s moeten genomen worden door een lokale fotograaf en niet door Belgen. Naar die lokale fotograaf ga je als organisatie zelf op zoek.  

Bijlagen

Blijf op de hoogte

Schrijf je nu in en blijf op de hoogte van vormingen, ontmoetingen, financiële oproepen en andere interessante nieuwtjes.

Onze sponsors